.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اظهارات دادستان کل درباره چند پرونده پر حاشیه ؛
اژه ای: پرونده احمدی نژاد در حال رسیدگی است
شمال نیوز: سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود درباره اظهارات سعید جلیلی درباره بدهکاران بانکی، پرونده احمدی نژاد، فیلتر سایت‌ها، دیپلمات بازداشتی، ستار بهشتی، قضات کهریزک و مواردی دیگری اظهار نظر کرد.
اژه ای: پرونده احمدی نژاد در حال رسیدگی است

در این نشست خبری غلامحسین محسنی اژه ای درباره در پاسخ به خبرنگاری که پرسید با توجه به اعلام تخلف همراهی احمدی‌نژاد با مشایی در وزارت کشور، قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی می‌کند یا خیر؟‌ گفت: این موضوع را رسما به قوه قضاییه منتقل کردند و در حال رسیدگی است.

او همچنین درباره بدهکاران بانکی گفت: حدود 822 نفر از کسانی که معوقه بانکی از 10 میلیارد تومان به بالا داشتند، مشخص شدند. در حال حاضر آماده هستیم برای وصول معوقات به کمک بانک‌ها بیاییم، ولی با کمال تاسف بعضی از بانک‌ها همکاری لازم با دستگاه قضایی ندارند ولی الان هم ما اعلام می‌کنیم که بانک‌ها برای وصول معوقات به میدان بیایند. بعضی از بانکها اعلام کردند که می‌خواهند به توافق برسند، البته به آن‌ها گفته‌ایم اگر این توافق منتهی به وصول معوقات شود، بسیار خوب است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این‌که تعداد کمی از 822 نفر در خصوص معوقات بانکی شکایت کرده‌اند، اظهار کرد: در این زمینه پرونده‌هایی تشکیل شد و این پرونده‌ها در مراجع قضایی است. بعضی از پرونده‌ها در مرحله اجرا است ولی بعضی دیگر نیز در حال تسویه حساب با بانک‌ها هستند.

او گفت: ما در حال حاضر دنبال این موضوع هستیم. اگر بانکی کوتاهی کرده علیه بانک مذکور اقدام می‌شود و این موضوع را به دادستانی تهران اعلام خواهیم کرد و اگر توافقی هم بر اساس موازین قانونی انجام شده باشد، باید به ما بگویند، بانک‌ها باید تحقیق کنند و به ما در دستگاه‌ قضایی اعلام کند که آیا معوقات را وصول کرده‌اند یا خیر .

خبرنگاری با اشاره به مصاحبه تلویزیونی سعید جلیلی درباره شش نفری که سه هزار و 700 میلیارد تومان معوقات بانکی دارند سوال پرسید که محسنی‌اژه‌ای در این رابطه گفت: هم این شش نفر و هم بیشتر از اینهاست. یعنی برای همه این افراد پرونده تشکیل شده و از مواردی است که دادستان به طور جد دنبال آن است.

وی افزود: البته این مبلغ شامل اصل و فرع است نه اینکه از ابتدا این مبلغ بوده باشد.

دراین نشست همچنین خبرنگاری به اظهارات یک کاندیدای احراز صلاحیت نشده مبنی بر اینکه دولت پانصد هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است، اشاره کرد و در این رابطه از محسنی‌اژه‌ای توضیح خواست.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: فکر می‌کنم منظور 500 هزار میلیارد ریال باشد ضمن اینکه من این مطلب را نشنیده‌ام و بعید هم می‌دانم که چنین چیزی باشد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا ردصلاحیت مشایی و رفسنجانی به دلیل وجود پرونده قضایی بوده است؟ گفت: اولا صلاحیت احراز نشده نه اینکه رد شده باشند، ثانیا شورای نگهبان تشخیص می‌دهد که صلاحیت نامزد احراز می‌شود یا نه و اگر صلاحیت فرد یا افرادی را احراز نکردند لازم نیست که این امر از طریق مشخصی باشد، یعنی شورای نگهبان مقید نیست که از طریق مشخصی صلاحیت را احراز نکند.

وی گفت: البته شورای نگهبان طبق قانون از چهار دستگاه در این رابطه استعلام می‌کند اما احراز صلاحیت لازم نیست از طریق خاصی صورت گیرد.

 
بخش هایی از نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه را به نقل از ایسنا می خوانید:

- تا امروز11 مورد شکایت و تخلف انتخاباتی به دست ما رسیده که آن هم در زمینه تبلیغات زودرس کاندیداها بوده است. این رقم موفقیت بسیار بالایی را نسبت به قبل نشان می‌دهد.

- متاسفانه در سال گذشته و سال‌های قبل چند ترور انجام شد و دانشمندان هسته‌یی ما را ترور کردند. وزارت اطلاعات با اقدامات بسیار خوبی که داشت چندین نفر را دستگیر کرد و با این‌که پرونده بسیار پیچیده‌ای بود برای حدود 44 نفر پرونده تشکیل شد.

- محاکمه این افراد به طور غیرعلنی آغاز شده است. در این پرونده آخرین دفاع شفاهی از یک نفر از این افراد گرفته شده و دادگاه با حضور وکلای متهمان و دادستانی، رسیدگی به پرونده را آغاز کرده است. امیدواریم هر چه زودتر دادگاه این پرونده را دنبال کند تا هم مردم در جریان آن قرار بگیرند و هم برای تروریست‌ها عبرتی باشد.

-  قوه قضاییه از بانک مرکزی خواسته بود معوقات بانکی که مبالغشان بالاست را اعلام کند، ما به بانک‌ مرکزی پیشنهاد دادیم کسانی که معوقات بانکی از 10 میلیارد ریال بیشتر دارند را به ما اعلام کند که خود بانک مرکزی اسامی کسانی که معوقاتی در حدود 100 میلیارد ریال داشتند را اعلام کرد. گزارشی که از بانک‌ها در این زمینه دریافت کردیم تفاوتی با آنچه بانک مرکزی به ما اعلام کرده بود، مشاهده کردیم. در این راستا بعضی از روسای بانکها را دعوت کردیم، همچنین تعدادی از مشتریانی که معوقات بانکی داشتند را دعوت کردیم.

- رسیدگی به پرونده کهریزک یکی از افتخارات قوه قضاییه است، البته از این جهت که آن اتفاق در سال 88 افتاد جای تاسف وجود داشت و تقریبا بدون استثنا همه مسئولان اظهار ناراحتی کردند و مقام معظم رهبری هم دستور رسیدگی قاطع دادند.

- یک بخش از این پرونده که مربوط به افراد نظامی و کسانی که در زندان متهم بودند در دادسرای نظامی رسیدگی شد و در آنجا حکم تا حد قصاص صادر شد، ولی به دلیل رضایت، قصاص اجرا نشد، لکن به لحاظ جنبه عمومی تعدادی از متهمان محکوم شدند و در حال تحمل کیفر هستند.

- در این پرونده آنهایی که قاضی بودند، طبق قانون تعلیق شدند، در جلسات رسیدگی به این پرونده، شکات مطالب خود را ارائه کردند و متهمان نیز در جلسات متعدد به دفاع از خود پرداختند و ان‌شاءالله با فرجه‌ای که قاضی تعیین کرده، هر چه زودتر حکم این پرونده را هر چه که هست طبق ضوابط و موازین قانونی اعلام کند. اگر ابعاد رسیدگی به پرونده کهریزک مورد توجه قرار گیرد باید گفت که رسیدگی به این پرونده یکی از افتخارات دستگاه قضایی است.

- (علت بازداشت تعدادی از حامیان دولت در استان‌ها و فیلتر شدن برخی سایت‌ها) یکی از مسائلی که همه ما وظیفه داریم آن را رعایت کنیم قانون‌مداری است. اگر هر کسی یا هر سایتی اقدام غیرقانونی انجام دهد تحت تعقیب قرار می‌گیرد و ربطی هم ندارد که دولتی است یا غیردولتی.

- دو نوع سایت ثبت شده و ثبت نشده وجود دارد. اگر سایتی که ثبت شده مطالبی بنویسد که مخالف امنیت ملی باشد به آن سایت تذکر داده می‌شود و اگر مطلب را برنداشت کارگروه اقدام می‌کند و طبق ضوابط آن سایت را فیلتر می‌کند.

- اگر کسانی که اکنون نامزد هستند جرمی را مرتکب شوند طبق قانون در حال حاضر به معنای احضار، تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند؛ یعنی پرونده تشکیل می‌شود اما بعد از انتخابات به اتهامات او رسیدگی می‌شود ولی این مصونیت برای افراد غیرنامزد وجود ندارد. اگر کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشده و حق فعالیت تبلیغاتی ندارند و ستادهای آنها بخواهد کار انتخاباتی کند طبیعی است که دادستانی جلوی آنها را می‌گیرد و با اقدامات خلاف قانونی آنها برخورد می‌شود.

- (وضعیت پرونده مهدی هاشمی و اظهارنظر وکیل مدافع او درباره گم شدن پرونده) من فکر نمی‌کنم گفته باشند پرونده گم شده باشد. اگر اینطور باشد خلاف است و قابل تعقیب. وی و وکیل‌ش برای مطالعه پرونده درخواست مهلت کردند و با این درخواست مهلت از سوی دادگاه موافقت شد. قاضی پرونده هم نواقصی در پرونده ملاحظه کرد و همزمان این پرونده را به دادسرا ارجاع داد. مشخص است که دادسر، دادسرای انقلاب تهران است و پرونده گم نشده است.

- (درباره پرونده بانک آریا) قبلا هم گفته‌ام که افراد دیگری در این پرونده متهم هستند که به تناوب، کیفرخواست‌های آن‌ها به دادگاه آمده است. البته خیلی از این پرونده‌ها غیرعلنی نیست اما برای افراد هم دعوت‌نامه نمی‌فرستند و این موارد چون حساسیت بالایی ندارند برای رسانه‌ها حساس نیست. این پرونده در حال رسیدگی است و در آن آخرین دفاع از یک نفر گرفته شده و بقیه متهمان هم دارند محاکمه می‌شوند اما این تشخیص دادگاه است که اگر مثلا متهمان 30 نفر هستند آیا همه آنها باید در همه جلسات حضور داشته باشند یا خیر؟

پرونده موسوم به «سادات خوزستان»، یکی از پرونده‌هایی که می‌توانست برای مردم آموزنده باشد همین پرونده بود. این پرونده مربوط به حدود هفت سال پیش است که در آن یک نفر از مردم پول می‌گرفت و به آنها درصد بالایی سود پرداخت می‌کرد. مشخص است کسی که این مقدار سود پرداخت می‌کند فعالیت سالم اقتصادی ندارد و در آخر هم این فرد فرار کرد. اقدامات زیادی برای کمک به مردم و برگرداندن متهم انجام شد ولی متاسفانه کشورهایی که این متهم به آنها سفر کرده بود او را مسترد نمی‌کنند لکن پرونده در حال رسیدگی است.

- بخشی از اموال این فرد با کمک وزارت اطلاعات شناسایی شد و افراد زیادی هم آمدند و ادعا کردند که به او پول داده‌اند ولی مدرک نداشتند. تعدادی هم بودند که اصل و سود پولشان را گرفته بودند ولی باز هم سند در دست داشتند و این دو مشکل وجود داشت. ما در زمان دادستانی آقای دری‌نجف‌آبادی جلساتی گذاشتیم و گفتیم که ما در وزارت اطلاعات برای شناسایی اموال متهم به شما کمک می‌کنیم ولی در هر صورت این پرونده هنوز در جریان است و نفر اصلی هم فراری است.

- وزارت اطلاعات افرادی را که قصد بر هم زدن نظم کشور را داشتند، دستگیر کرده است. بنده نمی‌دانم چند نفر در این زمینه دستگیر شده‌اند، همچنین این که اتهامشان چیست؟ بحث دیگری است که بنده از آن اطلاع ندارم. البته لازم نیست که کسانی که قصد بر هم زدن نظم عمومی را دارند فقط در رابطه با انتخابات باشد بلکه در سایر زمینه‌ها هم دستگاه‌های مربوطه باید هوشیار باشند.

- (پرونده دیپلمات دستگیر شده به کجا رسید؟) هنوز کیفرخواستی در مورد این پرونده صادر نشده و این پرونده به دادگاه نرفته است، بنده از بیان جزییات اتهام این دیپلمات دستگیر شده معذور هستم.

- «تشخیص اینکه متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی می‌تواند با موکل خود در تماس باشد، در اختیار قاضی‌ است» اگر موکل سوالی کند که باعث ایجاد تبانی در پرونده شود و این موضوع را قاضی تشخیص دهد، قاضی می‌تواند از حضور وکیل برای پرونده و نیز ارتباط با متهم خودداری کند. ولی در غیر این صورت وکیل می‌تواند در مرحله‌ی دادسرا نیز وارد شود. اصل بر این است که متهمان از وکیل استفاده کنند و وکیل در امر دادرسی حضور داشته باشد، مگر موارد خاصی که استثناء باشد و این استثناء به تشخیص بازپرس و قاضی بستگی دارد.

(درباره اعلام رضایت خانواده مرحوم جوادی‌فر) در گفت‌وگویی که با قاضی این پرونده داشتم، قاضی گفت که ما جلساتمان تمام شده و اگر وکلا و متهمان غیر از دفاعیات خود بخواهند لایحه‌ای ارائه دهند، حتما می‌پذیریم. هر اتهامی دو جنبه خصوصی و عمومی دارد که جنبه‌ی خصوصی جرم با رضایت شاکی برطرف می‌شود. در این پرونده افرادی بودند که محکوم به قصاص شدند و اولیای دم نسبت به آنها رضایت دادند و قصاص منتفی شد، ولی جنبه‌ی عمومی جرم همچنان باقی می‌ماند.

(درباره‌ وضعیت پرونده ستار بهشتی) اینکه عنوان می‌کنیم این پرونده دارد خاک می‌خورد، خلاف است و این مطلب درست نیست. در رابطه با اینکه رسیدگی به این پرونده طول کشیده است، بنده بارها توضیح داده‌ام. قرار بود بازپرس پرونده، نظریات پزشکی را درخصوص این پرونده دریافت کند که بنده نتیجه‌ی آن را نمی‌دانم.

- حکم پرونده بزرگ مالی در حال اجراست اما اجرای آن به پایان نرسیده است. بعضی از متهمان این پرونده حکم شلاق، و نیز بعضی انفصال، رد مال، جزای مال و اعدام را دارند به طور کلی بخش عمده مشکلات این پرونده، مشکلات مالی است که بین او و طلبکاران است. یکسری گزارشات جدید از گمرک آمده که بعضی از افراد این پرونده تخلف داشته‌اند، ممکن است از نظر قاضی تشکیل جلسات دادگاه و محاکمه ضرورت داشته باشد. ممکن است در کارشناسی‌های اولیه نسبت به این پرونده، نیاز به نوعی محاکمه مجدد باشد.

- به دلیل اهمیت پرونده و مهم بودن جرم، بعضی از پرونده‌های موجود در فساد بزرگ مالی تکمیل شده و با کیفرخواست به دادگاه رفته است و تعدادی هم که محاکمه می‌شوند افراد دیگری هم با آنها همراه بوده‌اند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مسلم 7 خرداد 1392
درقبال تخلف های دیگر این تخلف بشمار نمیرود بعنوان نمونه حجم بالای تعداد همراه که اکثرا از اقوام نزدیک دولتمردان به سفر تفریحی آمریکا آنهم با هزینه از جیب ملت.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.